Publiceret den: 10-07-2017
Uniplan Danmark rammer milepæl på rekordtid med forventninger og ambitioner om endnu større resultater.
Hverken Morten Alexis Wrem eller Hamed Alaei havde forventet at nå en årsomsætning på 100 millioner allerede i tredje regnskabsår, da de startede deres dengang lille undergulvsvirksomhed, Uniplan Danmark. Men med et godt produkt, den rigtige timing, det rigtige team og god struktur har væksten har været eksplosiv.

Siden februar sidste år har Uniplan Danmark taget en stor del af markedet for slidlagsgulve som underentreprenør for en række af de største entreprenører i Danmark. Der er landet kontrakter på de mest prestigefyldte byggerier i Danmark, blandt andet The Silo i København og Ø4 i Aarhus. Væksten har været eksplosiv, og i dag beskæftiger den unge undergulvsvirksomhed 42 medarbejdere og har lavet tæt på 300.000 kvadratmeter undergulv.

Eksplosiv vækst startede lodret
”Vi er startet nærmest lodret. I første regnskabsår omsatte vi for 30 millioner, og det samme nåede vi på de fem første måneder af 2017. Næste år er der lukket kontrakter for i omegnen af 60 millioner og har ambitioner om at ramme det skarpe hjørne på 100 mio. Det er helt vildt,” siger direktørerne i Uniplan Danmark A/S, Morten Alexis Wrem Og Hamed Alaei.

Morten Alexis Wrem gik for næsten to år siden i kompagniskab med Hamed Alaei i Uniplan Danmark ApS. Planen var at lave undergulve for større entreprenører - 90% af forretningen var tyndpuds og kun 10% af forretningen var på daværende tidspunkt slidlagsgulve. Men en begivenhed vendte hele forretningen på hovedet.

En stor spiller, der sad på 70% af markedet for slidlagsgulve, lukkede pludselig i februar 2016. Rigtig mange virksomheder stod med halvfærdige byggeprojekter, og Uniplan Danmark var selv på nogle af projekterne som underleverandør af tyndpuds.

”En stor samarbejdspartner kaldte os til møde. De ønskede at vi skulle udvide vores forretning, så vi havde volumen til at varetage deres opgaver for knap 7 millioner. Vi dansede væk fra mødet, fortæller Morten Alexis Wrem og Hamed Alaei grinende.

Ordrerne væltede ind
De tog kontakt til to af byggelederne og mandskab fra den lukkede virksomhed, købte nyt materiel og gik i gang. Det viste sig hurtigt, at de to ejeres tilgang til ledelse motiverede medarbejderne til at yde en optimal indsats og levere høj kvalitet, og snart gik rygtet om Uniplan Danmark i entreprenørkredse. Ordrerne begyndte at vælte ind.
”Telefonerne kimede os ned og kontrakter blev lukket. Det største skulderklap er, at vores kunder vælger at tage os med på nye sager. Vi har allerede været ude på 4-5 pladser med de fleste af vores kunder, fordi de synes godt om vores arbejde og indstilling til kvalitet,” siger Morten Alexis Wrem.

Solidt styr på regnskab og økonomi
Den voldsomme vækst har dog ikke været helt uden problemer. Selv om virksomheden selv har kunnet finansiere væksten, endte første årsregnskab med kritiske bemærkninger fra revisorerne.

”Vi havde en ekstern bogholder, som slet ikke kunne følge med, så der var et syndigt rod i momsafregning og a-skat for medarbejdere. Det har vi rettet op på og samtidig ansat en økonomichef og en fuldtids bogholder. Der er indført stramme procedurer for sagsstyring, likviditet og bogføring. I samme forbindelse har vi skiftet bank – en af landets største – som har givet os fuld økonomisk opbakning, der sikrer vores likviditet med en solid kassekredit. Det er en opbakning, der gør os glade og stolte,” siger direktøren.

Aktieselskab med professionel bestyrelse
Uniplan Danmark har nu stiftet en professionel bestyrelse med stifteren af Junkbuster-koncernen, Steffen Rasmussen, i spidsen. Samtidig omdannes virksomheden til et aktieselskab.
”Hvis væksten fortsætter i det tempo – og de tyder det på, at det gør – så er vi nødt til at gøre de tiltag, som det kræver at være en stor virksomhed. Og det synes vi er ved at falde på plads nu. Det har allerede været en vild rejse, og vi glæder os til at fortsætte den,” siger Morten Alexis Wrem.
Om Uniplan Danmark:
Udfører undergulve som underleverandør på store byggeprojekter. Der udføres både slidlagsgulve, tyndpuds og EPSbeton-gulve (lyd- og varmeisolerende gulve af cement, bindevæske blandet med EPS-kugler). Materialerne pumpes direkte ind i lejligheder og kontorer i op til 20 etagers højde, hvor gulvene afrettes.
Direktion: Morten Alexis Wrem og Hamed Alaei
42 medarbejdere, 13 betonpumper, 14 biler
Omsætning på 30,7 mio. kr. og et resultat på 2,44 mio. kr. i 2016. Har lukket ordrer for 65 mio. i 2017 og 60 mio. for 2018.
Har ordrer for 20 mio. i Jylland og åbner afdeling i Fredericia 1-7-2017
Næsten 300.000 kvadratmeter undergulv udført.
Se referencer på http://www.uniplandanmark.dk/referencer)
Morten Alexis Wrem og Hamed Alaei

Uniplan Danmark ApS