Publiceret den: 30-06-2017
Den ny variant af Petya-virussen der siden starten af ugen har infiltreret flere større virksomheder i mere end 65 lande verden over, har bredt sig yderligere og synes at være langt farligere end Wannacry. ”Men det er slet ikke så svært at beskytte sig mod denne og andre snedige typer af malware,” siger Ebbe B. Petersen, CEO i IT sikkerhedsfirmaet BitRater som indtil 2015 var ansat som chef i for GovCERT under Forsvarets Efterretningstjeneste og dermed en af Europas mest anerkendte ekspert i branchen.

Denne nye variant anvender nogle af de samme teknikker som WannaCry, til at sprede sig på tværs af Windows systemer, herunder en sårbarhed kaldet EternalBlue. Begge varianter krypterer data på ofrenes computere, og stiller et krav om løsepenge. Men hvor det med Wannacry var muligt at betale sig til en dekryptering, er det ikke muligt med ExPetr, hellere ikke selvom der er betalt løsepenge, idet virussen ikke indeholder en installations ID der gør det muligt, at trække data ud for at dekryptere data.
ExPetr-varianten kan kun inficere ikke-opdaterede Windows-systemer, og det betyder at hvis man har installeret de seneste patches fra Microsoft, vil man ikke blive ramt at nye Petya-variant. Men virussen, der blandt andet har til hensigt at stjæle administrative rettigheder fra den inficeret computer’s memory, kan sprede sig til alle forbundne systemer – uanset om de er patchede eller ej.

”Selvom et godt forsvar er at opdatere alle Windows-enheder på netværket til den nyeste version, hvor EternalBlue-sårbarheden er blevet lukket, og der findes løsninger til at forhindre spredningen af ExPetr, så er en proaktiv tilgang til it sikkerheden nu engang det bedste forsvar”, siger Ebbe B. Petersen. Og vi har måske som de eneste i verden, det bedste forsvar mod denne nye snedige type ransomware,” fortsætter han.

Danske BitRater har formentlig som de eneste i verden, værnet mod gidseltagerne, som krypterer it-systemerne med såkaldt ransomware, gennem en proaktiv tilgang der holder alle processer tilbage på en computer, og derved er i stand til at fange både kendte og helt ukendte typer af malware.

BitRater-teamet har lavet en lille video, der viser, hvad der sker, når man rammes af Petya, Wannacry eller hvilken som helst cryptolocker – og hvor enkelt det kan være at afvise angrebet. Den kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=lRsEgFijVSU
Ebbe B Petersen

BitRater