Publiceret den: 30-06-2017
GoBoat Aalborg har fået vand under kølen
Måske kender du dem fra København, London eller Malmø? De små, blå GoBoats, der stille og roligt glider rundt i havne, kanaler og fjorde, mens folk hygger sig ombord med lidt mad, en sodavand eller måske et glas vin - og hinanden. Nu er de også kommet til Aalborg.
Lars Bo Willumsen er manden, der står bag bådene i Aalborg. GoBoat Aalborg er centralt placeret på Strandvejen 12C – mellem Limfjordsbroen og Havnebadet. I første omgang er der sat 5 både i vandet. På sigt er det planen, at der skal være 10.
Lars Bo Willumsen glæder sig til at åbne fjorden op for mange flere mennesker end i dag. ”Vi har nogle meget fine muligheder for at bruge fjorden og havnen langt mere aktivt, end de fleste af os har mulighed for i dag. Vand gør noget helt fantastisk ved de fleste mennesker – og så tager både Aalborg og Nørresundby sig helt anderledes ud fra vandet”, siger Lars Bo og lægger stor vægt på det bæredygtige i GoBoat-konceptet.
GoBoats drives af strøm og efterlader ingen svineri. De eldrevne motorer er stort set lydløse. Og med en tophastighed på ca. 6 km. i timen kommer GoBoats ikke til at genere nogen. Hverken til lands eller vands.
I stedet handler GoBoats om hygge på vandet og samvær med familie, venner og kolleger på en ny måde. Derfor er alle bådene da også udstyret med borde. ”Vores gæster tager typisk en picnickurv med og nyder stille og roligt at indtage en middag, nogle snack og måske et glas vin på fjorden”, udtaler Lars Bo Willumsen.
Ønsker man at leje en båd, kan man gøre det en time eller en hel dag. Selve bookingen foregår på www.goboataalborg.dk. Man kan gøre det lang tid i forvejen – og afbestille helt indtil 24 timer før, hvis vejrudsigten eller andet ikke flasker sig. Der kan være op til 8 personer på hver båd, der i øvrigt er udstyret med redningsveste til både børn og voksne.
Det maritime og glæden ved vand går igen overalt. Helt i konceptets ånd er den lille kiosk genbrug fra en gammel fiskekutter, hvor styrehuset er nænsomt restaureret og designet til rent æstetisk at gøre et godt maritimt indtryk på havnefronten. Her kan man købe lidt af hvert f.eks kaffe, sodavand, et tæppe, en snack og en fiskestang til børnene – men ønsker man at medbringe sit eget mad, drikke og udstyr, er man velkommen til det.
Selv om GoBoats er nye i Aalborg, er manden bag GoBoats kendt i de maritime miljøer og blandt de mest vandglade borgere. Ud over GoBoats driver han virksomheden RIB-IT, der i ribbåde giver folk en hel anden type oplevelse på fjorden.
Nysgerrige kan finde flere informationer på www.goboataalborg.dk.
Lars Bo Willumsen

GoBoat Aalborg Aps